Wśród wielu możliwości badania rynku i opinii konsumenckich największym powodzeniem cieszy się w ostatnich latach system CAWI. Computer Assisted Web Interview to wygodna forma gromadzenia danych na temat satysfakcji i opinii klientów firmy. Stworzone z pomocą oprogramowania do ankiet online badania są wypełniane przez osoby odwiedzające stronę firmy, a odpowiednio skomponowane pytania można następnie przełożyć na czytelne dane. Metoda ta ma wiele zalet.
Zalety systemu CAWI
Przede wszystkim, CAWI to łatwy dostęp do klientów. Wiele firm po prostu umieszcza na swojej stronie taką ankietę, stworzoną z pomocą programu do CAWI. Odwiedzający witrynę internauci są proszeni o wypełnienie kwestionariusza. To o wiele wygodniejsze, niż rozmowa telefoniczna z ankieterem lub odpowiadanie na pytania na papierze, więc więcej osób decyduje się na udział w badaniu. Oprogramowanie do ankiet online umożliwia włączenie do nich obrazów, dźwięków, filmów, co przekłada się na szerokie możliwości projektowania badań. CAWI nie wymaga też zatrudniania ankieterów, co znacząco zmniejsza koszty. Niweluje przy tym do zera ryzyko błędów w wywiadzie, wynikających na przykład z przypadkowego zamienienia kolejności pytań.
Czy metoda badan online ma jakieś wady? Z pewnością jest to okrojenie grupy badawczej do internautów, jednak nie powinno to zbytnio martwić przedsiębiorstw partych na sprzedaży internetowej. Trudno jest też panować nad tym, kto wypełnia ankietę i w jakim stopniu jest w niej szczery.
Dlaczego warto trzymać rękę na pulsie?
Opinie klientów to swego rodzaju kompas, który wyznacza firmie kierunek rozwoju. Oczywiście można próbować rozwijać się bez ich znajomości, jednak najczęściej nie przyniesie to oczekiwanego skutku. Dobrze przemyślana ankieta dostarczy informacji nie tylko o poziomie satysfakcji, ale też o skojarzeniach klientów z firmą, oczekiwaniach wobec niej czy o tym, co mogłoby potencjalnie zwiększyć ich lojalność wobec marki. Firma może dzięki temu dowiedzieć się, na co położyć nacisk i z czego lepiej zrezygnować, lub całkiem zmienić. Projektowanie badań dzięki oprogramowaniu do ankiet online i udostępnianie ich klientom pozwala też utrzymać z nimi stały kontakt i zapewnić ich, że ich zdanie liczy się i jest brane pod uwagę.
Dobry program do CAWI daje narzędzie, które ułatwia zaprojektowanie miarodajnego badania. Pozostaje jedynie zastanowić się nad rodzajem potrzebnych informacji i stworzyć krótkie, celne pytania, na które klienci chętnie i szybko odpowiedzą, nie marnując swojego cennego czasu.