Badania Ankietowe

Badania Ankietowe

Badania ankietowe są powszechnie używane do zbierania informacji z pierwszej ręki od dużej grupy odbiorców w formie ankiety. W praktyce istnieją różne rodzaje kwestionariuszy, a rodzaj kwestionariusza, który należy stosować, zależy zwykle od celu badania i rodzaju danych, które należy zebrać.

Kwestionariusze są bardzo praktyczne i mogą być przeprowadzane przez dowolną liczbę osób, a wyniki można również szybko określić ilościowo. Na przestrzeni lat udowodniono, że ta forma prowadzenia badań jest bardziej dokładna naukowo w porównaniu z innymi ilościowymi narzędziami badawczymi.

Formaty i rodzaje ankiet

W zależności od charakteru pytań w kwestionariuszu, w kwestionariuszu mogą występować różne rodzaje pytań:

Pytania w otwartym formacie

Pytania, które pozwalają grupie docelowej na swobodne wyrażanie swoich uczuć i pojęć, nazywane są pytaniami w otwartym formacie lub pytaniami typu open-ended. Pytania te nie opierają się na z góry określonych odpowiedziach, dając respondentom możliwość wyrażenia tego, co uważają za słuszne, a często dostarczają realnych, percepcyjnych, a czasami zaskakujących propozycji. Pytania otwarte zadawane na końcu kwestionariusza mają tendencję do wyciągania dokładnych informacji zwrotnych i sugestii również od respondentów.

Pytania zamknięte

Pytania, które mają wiele opcji jako odpowiedzi i pozwalają respondentom wybrać jedną z nich, nazywane są pytaniami zamkniętymi lub zamkniętymi. Ten rodzaj kwestionariusza jest szczególnie przydatny podczas przeprowadzania wstępnej analizy. Ponieważ dostarczany jest stały zestaw odpowiedzi, są one idealne do obliczania informacji statystycznych i wartości procentowych różnych typów. Pytania zamknięte pomagają w bardziej efektywnym uzyskiwaniu opinii o produkcie lub usłudze, a czasem także o firmie.

Rodzaje pytań w zamkniętym formacie

Pytania zamknięte, których celem jest zebranie dokładnych danych statystycznych, można podzielić na siedem następujących typów

Pytania wiodące

Pytanie, które zmusza grupę docelową do wyboru konkretnego rodzaju odpowiedzi, nazywane jest pytaniem wiodącym. Wszystkie odpowiedzi na pytanie wiodące są prawie podobne. Pytania wiodące są zazwyczaj przygotowywane w celu uzyskania opinii publiczności w ramach zestawu ograniczonych słów.

Ważne pytania

Pytania, w których zadaje się respondentom pytanie o ocenę znaczenia jakiejś konkretnej kwestii w skali ocen od 1 do 5, nazywane są pytaniami o znaczenie. Pytania takie ułatwiają rysowanie tego, co respondenci uważają za istotne – umożliwiając podejmowanie ważnych decyzji biznesowych.

Pytania na skali Likerta

Stopień, w jakim respondenci zgadzają się na konkretną wypowiedź, można ustalić za pomocą pytań Likerta. Uczucia klientów dotyczące tematu, produktu lub usługi można łatwo zmierzyć zadając im te pytania.

Dychotomiczne pytania

Pytania, które sprawiają, że respondenci odpowiadają prostym „tak” lub „nie”, nazywane są pytaniami dychotomicznymi. Pytania te mają jedną wadę – nie ma innego sposobu analizy odpowiedzi między „tak” a „nie”. Środkowa perspektywa nie jest możliwa.

Pytania dwubiegunowe

Pytania, które mają dwie odpowiedzi o różnych poziomach kończyn, napisane na przeciwległych końcach skali, nazywane są pytaniami bipolarnymi. Respondenci muszą zaznaczyć swoją odpowiedź gdziekolwiek pomiędzy tymi dwoma skrajnościami, pokazując swoją opinię.

Pytania  skali ocen

Pytania, w których respondenci proszeni są o podanie oceny konkretnej sprawy w skali od 1 do 10 lub w skali od „słabej” do „dobrej” nazywane są pytaniami w skali oceny. Zazwyczaj pytania te mają parzysty wybór, tak aby uniemożliwić respondentom wybór drogi wyjścia z sytuacji kryzysowej.

Kwestie związane z zakupem

Mają one na celu ocenę przyszłych intencji klientów, określenie ich skłonności do zakupu określonego produktu lub usługi. Pytania dotyczące skłonności do zakupu pomagają marketerom zrozumieć potrzeby klientów i prawdopodobieństwo, że kupują oni dany produkt lub usługę.

Inne rodzaje kwestionariuszy

Poza wyżej wymienionymi dwiema szerokimi klasyfikacjami istnieją jeszcze dwa inne, rzadko stosowane w praktyce typy, a mianowicie: kwestionariusz mieszany i kwestionariusz obrazkowy.

 

Kwestionariusze mieszane składają się zarówno z pytań zamkniętych, jak i otwartych. Są one zwykle wykorzystywane w dziedzinie badań społecznych

        Inne rodzaje kwestionariuszy

 

Ankieta obrazkowa jest natomiast wykorzystywana do promocji zainteresowania w celu odpowiedzi na pytania. Są one najczęściej wykorzystywane jako materiał do nauki dla dzieci

Pytania, których należy unikać w kwestionariuszu

Wskazane jest unikanie pewnych rodzajów pytań podczas przygotowywania kwestionariusza, takich jak:

Pytania hipotetyczne: Należy unikać pytań z wprowadzającymi w błąd spekulacjami i fantazją

Żenujące pytania: Sprawiać, że respondenci czują się niekomfortowo, pytając o szczegóły dotyczące spraw osobistych lub prywatnych, co z kolei może prowadzić do utraty zaufania.

Bardzo pozytywne/negatywne pytania: Należy zachować ostrożność przy projektowaniu pytania, aby uniknąć trudnych pozytywnych lub negatywnych wydźwięków

 

Chcesz zaprojektować kwestionariusz?

Chcesz opracować kwestionariusz marketingowy do badania lub chcesz przeprowadzić ankietę dla swojej marki, przeprowadzić badanie NPS? Sprawdź naszą ofertę : www.survgo.com

survgo-logo

Najczęściej zadawane pytania
(FAQ)
Czym są badania ankietowe?
Badania ankietowe stanowią jedną z ważniejszych metod przeprowadzania badań społecznych, gdzie do zbierania informacji zastosowany jest odpowiednio przygotowany kwestionariusz, a sama ankieta przeprowadzana jest jedną z ogólnodostępnych metod badawczych. Jej celem jest uzyskanie określonych informacji na dany temat od respondentów.
Jakie realizujemy badania ankietowe?
Tradycyjne ankietyzacje papierowe (PAPI) - ankietyzacje prowadzone z respondentem przez ankietera, ankietyzacje telefoniczne (CATI) - ankietyzacje prowadzone z respondentem przez teleankietera, ankietyzacje online (CAWI), ankietyzacje realizowane przy wsparciu urządzeń mobilnych (CAPI) – ankietyzacja na tabletach, ankietyzacja SMS.