Na rynkach istnieją różnorodne trendy. Nawet całkowity laik w tematyce analiz rynkowych jest nam w stanie opowiadać o trendach rosnących czy malejących, jest w stanie mówić o modach i zachodzących istotnych zmianach. Analiza rynku badająca trendy musi jednak być znacznie bardziej konkretna i musi się opierać o realne wskaźniki, które będzie się dało przekuć na podstawę do podejmowania decyzji i konkretnych działań.
Zrozumieć trendy
Analizy rynkowe mogą skupiać się na trendach ilościowych i jakościowych. Przykłady można tutaj oczywiście mnożyć. Jako kilka pierwszych z brzegu można podać kwestie związane z:
– zmianami we wrażliwości cenowej;
– skłonności klientów do poszukiwania różnorodności;
– oczekiwaniami w kwestii usług dodatkowych.
Jak widać, trendy mogą być bardzo różne. Mogą dotyczyć kwestii typowo matematycznych, takich jak elastyczności cenowe czy dochodowe. Jeśli ludzie coś chętnie kupują, ale wielu z nich nie stać na to, trendy w gospodarce będą bardzo ważne. Jeśli z kolei ludzie coś kupują chętnie o tyle, o ile jest to produkt konkurencyjny wśród wielu podobnych substytutów, mówimy o elastyczności cenowej i trzeba skupić się na cenie produktu. Elastyczność cenowa może podlegać zmianom w czasie.
Klasyczne rozumienie trendów rynkowych
Współcześnie analiza rynku zazwyczaj skupia się mocno na tak zwanych czynnikach miękkich. Są to nie tyle sztywne preferencje klientów czy innych podmiotów rynkowych, ale raczej kwestie związane z ich światopoglądem w wycinku związanym z danymi produktami czy usługami.
W analizach rynkowych prezentuje się chociażby to, czy klienci oczekują opieki posprzedażowej. W jednej branży klient kupuje daną rzecz i zapomina o jej producencie i nie jest to problem. W innej branży będziemy chcieli wiązać ze sobą klienta. Dobrym przykładem zmian na tym polu jest branża telefonii komórkowej, gdzie kiedyś dotowano telefony dla nowych abonentów, ale dzisiaj telefon ma już każdy, więc analizy pokazały, że to działanie byłoby nierozsądne.
W najprostszym rozumieniu trendy rynkowe to po prostu mody i fakt prostoty takiego zjawiska nie oznacza, że nie jest ono ważne. Trendy i mody mogą dotyczyć wszystkiego. Najlepiej to widać na przykładzie wzornictwa przemysłowego. Tutaj konieczne jest dobre przewidywanie, ponieważ rozwiązania uznawane za idealne na początku planowania produktu, mogą być nieaktualne w momencie jego wdrażania.
Prawidłowe rozpoznawanie trendów rynkowych nie jest łatwe, ale gdyby było łatwe, nie istniałaby masa wspierająca przedsiębiorców w tego typu zadaniach.