Skuteczność działań marketingowych firmy w dużym stopniu zależy od jej znajomości potrzeb i oczekiwań klientów. Ich właściwe rozpoznanie i interpretację umożliwiają wyłącznie profesjonalne badania marketingowe, w których niezwykle ważną rolę odgrywa analiza statystyczna.
Najważniejsze etapy badań marketingowych
Badania marketingowe przeprowadzane są w celu pozyskania informacji przede wszystkim na temat nabywców produktów lub usług oferowanych przez firmę, w tym o ich preferencjach, motywacjach zakupowych czy zachowaniach rynkowych. Z tego względu głównym elementem badań jest pozyskanie odpowiednich danych, które potem należy w odpowiedni sposób przeanalizować i zinterpretować.
W związku z powyższym można wyróżnić następujące etapy badań marketingowych:
- Określenie celu badania
- Opracowanie projektu badania
- Zdefiniowanie liczby i profilu osób poddanych badaniu (dobór próby)
- Ustalenie metod pozyskania danych (np. badanie ankietowe)
- Zebranie danych
- Analiza pozyskanych informacji
- Sformułowanie wniosków
Spośród powyższych etapów najtrudniejsze jest pozyskanie danych, a także ich analiza, w której wykorzystuje się właśnie badania statystyczne.
Jak wykorzystuje się statystykę w badaniach marketingowych?
Badania statystyczne pozwalają zgromadzone dane uporządkować i przedstawić przy pomocy liczb, które ułatwiają ich interpretację i wnioskowanie. Z tego względu statystykę wykorzystuje się wyłącznie w badaniach ilościowych, a nie jakościowych (do badań ilościowych należą m.in. ankiety).
Warto podkreślić, że istnieje wiele sposobów zastosowania statystyki do analizy danych w badaniach marketingowych.
Do popularnych metod należą m.in. analizy opisowe (opis statystyczny badanej próby), analizy porównawcze, analizy skupień, czy analizy regresji. W większości przypadków do analizy danych w badaniach marketingowych wystarczają najprostsze metody statystyczne, takie jak średnie, mediany czy dominanty, jednak każda firma badawcza ma tak naprawdę wypracowany swój własny system.
Wyniki analiz i badań statystycznych prezentowane są zwykle w formie graficznej np. jako wykresy, tabele, czy infografiki, a coraz częściej także w postaci nowoczesnych prezentacji multimedialnych, które ułatwiają interpretację danych oraz formułowanie wniosków z badań.
Najlepsze firmy badawcze uzupełniają swoje analizy także zaleceniami i rekomendacjami dla klienta, które mają mu ułatwić podjęcie decyzji marketingowej. Oczywiście rekomendacje takie są tylko sugestią, z której klient może, lecz nie musi skorzystać.